Pelanggan adalah bagai raja, manakala organisasi atau peniaga atau yang seumpamanya yang memberi perkhidmatan atau menjual produk kepada pelanggan pula adalah diibaratkan hamba.
Fokus organisasi kepada pelanggan menjadi resepi utama dalam menentukan kejayaan.
Tidak kira organisasi apa yang anda ketuai atau yang anda dokong. Kegagalan menjaga keperluan pelanggan akan menyebabkan organisasi anda akan tersungkur.
Mengenalpasti pelanggan adalah penting supaya mudah untuk memenuhi keperluan mereka.
Kesan amat hebat jika tidak dapat memenuhi kehendak pelanggan seperti kerugian, kejatuhan atau kemusnahan organisasi akan berlaku.
Jika menjadi organisasi yang berjaya jangan sekali-kali membelakangkan pelanggan yang perlu diletak sebagai raja memerlukan perhatian dan tatangan penuh supaya senang melaksanakan segala kepentingan dan matlamat organisasi.
Peka adalah perihatin atau empati yang boleh menyentuh hati dan perasaan pelanggan.
Perasaan peduli pelanggan hendaklah diterjemahkan dengan ikhlas dan bijaksana. Jika sentiasa mengutamakan pelanggan akan memberi keuntungan kepada organisasi. Fokus kepada pelanggan hendaklah berterusan pelaksanaannya. Perihatin dan peduli kepada pelanggan akan memberi kesan yang amat besar kepada sesebuah organisasi.
Kegagalan ialah kekalahan atau sesuatu perkara yang dihajati tidak kesampaian. Penterjemahan kepada kegagalan adalah amat berat untuk diterima. Justeru sebarang punca kepada kegagalan hendaklah dikenalpasti dan segera di atasi agar ia tidak menjadi barah kepada organisasi. Kesampaian ke puncak bermula dengan menjaga kepentingan pelanggan. Setelah berada di atas, menjaga pelanggan dengan baik akan memastikan kejayaan dapat dikekalkan.
Manusia adalah makhluk yang boleh berfikir namun kadang kala pemikiran mereka dikuasai oleh nafsu yang berupaya menggugat cara berfikir dan membuat keputusan.
Kegagalan sesebuah organisasi itu berpunca daripada kegagalan manusia yang menganggotainya membuat keputusan dan tindakan yang tepat. Pembuat keputusan organisasi berperanan kepada kegagalan jika tidak mengawasi segala keputusan dan tindakan yang diambil.
Ilmu dan fokus menjadi keutamaan. Peka kepada pelanggan resepi paling utama yang dapat mengelak kegagalan organisasi. Tawaran produk atau perkhidmatan berkualiti menjadi teras kepada menjaga pelanggan.
Raja ialah pelanggan bukan lagi raja ialah organisasi. Pendapat ini menentukan kejayaan dan pengekalan kejayaan dan ia merupakan raja kepada segala raja dalam menentukan pencapaian kecemerlangan organisasi dapat dikekalkan secara berterusan.
No comments:
Post a Comment